Rajojen paukkumista Horseshoe bendillä

Jaa-a, lupasin kertoa, että missä tulee raja sille meikäläisen lämpimästä diggailulle. No nyt voin kertoa: tässä ja täällä. Tämä päivä jää luultavasti mieleen reissun muistorikkaimpana päivänä. Aamulla suuntasimme Antelope Canoyneille parin tunnin retkelle ja hoin koko paluumatkan, että tämä oli siistein ikinä näkemäni paikka ja olen niin onnellinen (kuulemma ihan tarpeeksi monta kertaa).

Laitan tähän yhden kuvan nyt makupalaksi, että selvisin mielestäni kunnialla minulle asetetuista kuvauspaineista :D Ja jotta Inka voi jatkaa reitittämistä omalla matkallaan Antelope Canyoneita kohti. Se on niinku MUST! Varsinaisen postauksen tästä käsittämättömästä luonnonihmeestä teen myöhemmin.

Kanjoniretken jälkeen poikkesimme Denny'siin lounaalle. Tilasimme T-bone-pihviannoksen puoliksi. Ja emme jaksaneet syödä sitä jaettua annosta edes kokonaan! Eli tässäpä vinkki, jos ei ole supernälkäinen, voi huoletta tilata vain yhden annoksen kahta henkeä kohti. Ruokailun jälkeen päätimme ihan vain poiketa katsomassa Horseshoe bendiä, kun se kerran vain mailin päässä sattui sijaitsemaan.

Ja olihan se jotain. Niinkuin about yksi maailman s.i.i.s.t.e.i.m.m.i.s.t.ä paikoista. Sori nämä superlativiit koko ajan, mutta minkäs teet...

Ainut vaan, että reuna ei ollut ihan parkkipaikan vieressä. Reunalle ja takaisin piti vaeltaa reilut 1,2 kilometriä pehmeässä hiekassa. 43 asteen kuumuudessa se osottautui varsinaiseksi via dolorosaksi. Menomatka sujui vielä enimmäkseen alamäessä ja palkinto horisontissa siintäen...

...mutta voi tuska paluumatka! Pumppu hakkasi, päätä alkoi särkeä hirveästi, pyörrytti. Jokainen askel oli yhtä tuskaa. Parkkipaikan ja Colorado Riverin välissä olevan nyppylän huipulla oli katos, jonne kaikki haikkaajat suorastaan huojuivat paahtavaa aurinkoa pakoon. Kaadoin koko matkan vettä kurkusta ja päästä alas, mutta eipä tuntunut tepsivän. Pääkin oli suojattu huivilla (vain kuvien ajan olin ilman suojaa).

Autolle vihdoin päästyämme oloni oli aivan karsea. Vaikka ilmastointi viilensi lämpötilan, olo ei kohentunut. Ja meidän oli määrä ajaa seuraavaan yöpaikkaan 400 kilometriä! Tajuttiin melko pian, että se ei ole mahdollista tässä tilassa. Jälleen luojan kiitos pelastavat enkelit olivat lähellä. Kirsi ja Jouni olivat sattuneet jäämään toiseksi yöksi Pageen ja sattuivat olemaan hotellissaan. Soitimme Kirsille ja pian olinkin toipumassa auringonpistoksesta heidän hotellihuoneessaan.

Lopulta otimme meillekin huoneen samasta hotellista ja tänne jäätiin. Menetettiin muutama kymppi, sillä toista hotellia ei voinut enää perua, mutta ei kyllä haittaa yhtään. Koko ilta on mennyt toipuessa ja mikään ei ole parempaa kuin saada tehdä se viileässä laadukkaassa huoneessa kieppuvan auton sijaan.

Onneksi meitsillä on kuumien olosuhteiden mestari mr. VPK mukanani ja he yhdessä caretaker-Cherryn kanssa ovat olleet täydellisiä sisar- ja velihentovalkoisia.

Nyt siis tiedetään se, mitä joskus pohdittiin. 110 F / 43 C. Siinä abviously on meikäläisen raja.

Seuraavien päivien agenda on lähteä hippasemaan täältä pätsistä lauhkeammille laitumille. Luvassa on  paljon autossa istumista ja vielä autossa istumista, sillä täältä Pagesta on pitkä matka kaikkialle. Se taitaakin olla paras paikka, sillä uutisten mukaan kaikkien aikojen lämpöennätyksen on vaara paukkua viikonloppuna. Aurinko muistutti tänään armottomuudestaan ja tämän jälkeen ollaan entistä varovaisempia.

Nyt telkusta tulee Frendit! Sitä katsomaan, heippa! :)

9 kommenttia

1. Uuh, oisin kuollu tonne. Täällä Santa Rosassakin oli yli sata fahrenhaitia tänään, kuumimpaan aikaan ei voinu tehä muuta kuin joko ajaa autolla ilmastointi päällä tai maata motellihuoneessa ilmastointi päällä.

1. Missäs se Santa Rosa on? Ollaanko lähekkäin, me saavuttiin tänään Kaliforniaan! :) Tänäänkin on tainnut olla "melko kuuma" kaikkialla... ennätykset on vissiin paukkuneet ainakin jollakin paikkakunnilla.

2. Oijoi, hurjan kuumaa. Mulle olisi varmasti tullut samanlainen hedari-yliannostus-pistos...ugh! Onneksi lepo ja viileä huone yleensä auttaa. Denny´s - tunnustan - kaksi kertaa käytiin. Tosin mun ultimate suosikki on zesty nachos :DDD

1. Hyvä kuulla, että en oo ainut, jolla tulee lämpöraja jossain vastaan :) Ja Denny's on tosiaan niin kätevä 24h-aukioloaikoineen ja keskeisine sijanteineen, että sinne vain jotenkin päätyy heh. Zesty nachosista en olekaan aiemmin kuullut, pitääpäs bongailla.

3. Uiuiui! Onpa hienon näköistä. Tonne pitää joskus kyllä päästä! Noista kuumista lämpötiloista kertoo mun facebook heti aamuisin kun kaikki Phoenixin tutut postaa 119 fahrenheitin lämpötiloista (48'c)... siellä kodittomat koirat kärsii ja jotkut jopa menehtyy. Toissa vuonna niin kävi tutulle Sampsonille, joka jäi vahingossa pihalle kiinni tuulleen aidan taakse jumiin omistajan työpäivän aikana. :(

Täällä Suomessa on tänään onneks viileetä, aamulla satoi ja nyt me maataan Arizona-koira Javan kanssa olohuoneen matolla, ikkuna auki, kuunnellaan ulkona laulavia mustarastaita ja luetaan sun päivityksiä ja muita lemppariblogeja. Parempia vointeja ja safe travels! Stay hydrated! Oot mielessä täällä raitiovaunujen kirskuessa ohi. :)

Ja yllä kommentoineelle Lahjalle myös - skeitatkaa munkin puolesta niitä herkullisia bowleja! :D

1. Uuh tuo on kyllä kamalaa varmasti eläimille. Tänään kohdattiin 123 F:n lukemat pahimmillaan Nevadassa ja alkoi melkeen vähän pelottaa, et mitä jos auto hyytyy tai alkaa kiehua. Aika monta kärryä oli jäänyt tien päälle, mutta ne oli kaikki vanhoja ja meillä onneksi oli uus auto alla, niin ei mitään probleemaa lopulta ollut.

Sää saat kuulostamaan sun ja Javan köllimisen tosi kivalta! Ja ihanaa, kun aina jaksat kommentoida <3

4. Käsittämättömän upean näköistä, en malta odottaa näkeväni lisää kuvia siitä niin paljon puhutusta Antelope Canyonista (minne sain onneksi ylipuhuttua koko porukan, jee!). Ainakin tuo eka kuva näyttää makealta, samoin nuo Horseshoe Bendissä otetut.

Tosi harmi että raja tuli vastaan ja ilta piti puhallella, mutta nehän on taas niitä hetkiä mistä saat tarinan kerrottavaksi ja ainakin jää mieleen. :D Ja parastahan on tietty se että saitte viettää vielä yhen ekstraillan hyvässä seurassa. :)

Tsemppiä kuumuuteen, vaikka facebookin perusteella ne taitaa teidän osalta olla jo ohitse.

1. Joo totta, saatiin mukava ilta lopulta Pagessa hyvässä seurassa ja hyvässä hotellissa :) Nyt on sulle lisää kuvia tuolla ylempänä! Page on kyllä kätevä, kun siellä on nuo molemmat kohteet lyhyen matkan päässä itse kaupungista. Grand Canyon tuntuu olevan vähän pidemmän ajon päässä majapaikosita niin ei oo niin kätevä poiketa siellä. Lisäksi Page on muutenkin tosi näkemisen arvoinen paikka keskellä punaisia vuoria ja siellä on myös iso pato ja Colorado River.

2. Niin ja ihan mahtavaa, että saan lukea sunki raportin sitten Antelopesta, jee!!!

Kiitos kommentista, niitä on aina kiva saada!