Matkablogin kehittämistyökalu / Resurssit


Resurssien määritteleminen on osa sisältöstrategian tekemistä. Käytössä olevat ajalliset ja taloudelliset resurssit tulee määritellä totuudenmukaisesti, muuten tavoitteisiin ei päästä. (Valtari 2016.)

Työkalun toiseen osioon on koottu matkabloggaamisen resurssointiin liittyviä kysymyksiä, joiden pohjalta voi siirtyä luomaan varsinaista sisältöstrategiaa blogille.

1. Ajankäyttö
Paljonko annat blogille aikaa viikossa? Mihin aikaan päivästä/viikosta sinulla on aikaa kirjoittaa? Minkä verran tarvitset aikaa blogiin liittyvien sosiaalisen median kanavien hoitamiseen? Entä muiden blogien lukemiseen ja kommentointiin?

>> Huomioi ajankäyttösuunnitelmassa

  • blogipostauksien ideointi ja kirjoittaminen
  • kuvien ottaminen, valitseminen ja käsittely 
  • postauksen tarkistaminen (otsikointi, kieliasu, helppolukuisuus, visuaalisuus, hakukoneystävällisyys...)
  • postausten jakaminen ja boostaaminen somessa
  • sosiaalisen median kanavien hoitaminen postausten välillä 
  • kommentteihin ja viesteihin vastaaminen
  • muiden blogien lukeminen ja kommentointi
  • mahdollinen striimeihin ja comment podeihin osallistuminen
  • videoiden tekemiseen tarvittava aika, jos käytät videoita osana postauksia
  • sisältöjen varmuuskopioinnista huolehtiminen
  • taloushallinto ja yhteydenpito kaupallisten yhteistyökumppaneiden kanssa
  • blogin ulkoasun uudistamisprojektit 
  • uuden kaluston/ohjelmistojen käyttöönoton opettelu
  • bloggaamiseen liittyvissä tapahtumissa käyminen ja muu verkostoitumiseen kuluva aika

2. Markkinointi
Mikä on blogisi markkinointibudjetti? Käytätkö rahaa postausten tai blogin markkinoimiseen somessa? Teetkö blogille käyntikortit tai muuta materiaalia, joka vie aika ja rahaa? Jos kyllä, mistä otat sen?

3. Kalusto ja ohjelmistot
Bloggaamiseen tarvittavan kaluston ja ohjelmistojen tilanne. Mikä on tilanne nyt ja mitä tulevaisuuden tarpeita sinulla on, jotka pitää huomioida taloudellisessa resurssoinnissa?

  • Kamerat (järkkäri, pokkari, drone, videokamera, kännykkä, gopro, kameratarvikkeet...)
  • Tietokone, tablettilaitteet...
  • Ohjelmistot (kuvien ja videoiden editointi, analytiikka...)

4. Blogin sijainti
Missä blogisi sijaitsee? Tuleeko sinun huolehtia itse päivityksistä, julkaisujärjestelmän teemojen ostamisesta, varmuuskopioista? Tuleeko blogisi sijainnista kuluja tai tuloja?

5. Matkat
Mikä on aineistonkeruun strategiasi? Miten pystyt varmistamaan, että pääset matkustamaan riittävän usein, jotta sinulla on kirjoitettavaa matkablogiin? Millaisilta reissulta pystyt kirjoittamaan sisältöä:

  • Omat matkat 
  • Työmatkat (mikä on työnantajan linja sisällöntuottamiseen työmatkoilta)
  • Blogi/pressimatkat
  • Kotimaanmatkat
  • Lähimatkat
  • Virtuaalimatkailu?

>> Seuraavaksi siirry vaiheeseen sisältöstrategia. 



Ei kommentteja

Kiitos kommentista, niitä on aina kiva saada!