Matkablogin sisältöstrategia


Merkittävät ihmiset ovat aina olleet sisällöntuottajia, jotka ovat jakaneet ajatuksiaan puheina ja kirjoituksina. Nykyisin asiantuntijat kertovat parhaaksi ammatilliseksi kehittymistavaksi bloggaamisen, koska se auttaa jäsentämään ja kiteyttämään omia ajatuksia. (Kurvinen & Sipilä 2014.)

Blogi on tehokas ja edullinen tapa tuoda esille edustamaansa elämäntyyliä, asiantuntemusta, kiinnostuksenkohteita ja ajatuksiaan. Hakukoneet pitävät sivustoista, jotka päivittyvät säännöllisesti ja joiden kautta tapahtuu vuorovaikutusta, joten blogi on usein kotisivuja parempi vaihtoehto verkossa vaikuttamiseen. Matkablogin kehittämistyökalun kolmas osio keskittyy blogin sisältöstrategian luomiseen. Mistä ja miten haluat blogisi kautta viestiä?

1. Blogin tyylilaji
Määrittele blogisi tyylilaji. Onko blogisi päiväkirjamainen, asiantuntijablogi, kuvakerronnallinen, viihteellinen, informatiivinen…?

2. Postauksissa käsiteltävät teemat
Mistä asioista, alueista, teemoista haluat kirjoittaa? Ja mistä et halua? Miten koukutat lukijan? Käytätkö aiheeseen liittyvää -boksia postausten alla, suoria linkkejä samaan aihepiiriin?

3. Postaustahti
Määrittele kuinka usein haluat postata ja tee julkaisukalenteri. Huomioi ajankohtaiset tapahtumat (kuten juhlapyhät) sisällöntuotannon ideoinnissa. Kirjoitatko yhdestä teemasta monta postausta kerralla, esim. yhden matkan käsittely peräkkäisissä postauksissa, vai hajautatko sisällön?

4. Määritä lukijasi
Selvitä itsellesi kenelle haluat kirjoittaa ja ketkä jo lukevat blogiasi. Demografisten tekijöiden lisäksi selvitä, mistä ihmiset ovat kiinnostuneet, mitä he ajattelevat, mitkä ovat heidän murheitaan ja mihin he suhtautuvat intohimoisesti. Sisältöstrategian toteuttaminen on oman median rakentamista halutulle ja rajatulle kohderyhmälle (Lintulahti 2014). 

5. Kategoriat ja avainsanat
Määritä blogiin kategoriat ja avainsanat oman nichen löytämiseksi.

6. Blogin muu sisältö
Mitä muuta tietoa kuin postauksia blogi-sivustoltasi löytyy?

  • aiheeseen liittyvien postausten pikalinkit?
  • välilehdet?
  • sosiaalisen median pikakuvakkeet?
  • linkit blogien seuraamista helpottaville sivuille (Blogloving, Blogit.fi jne)?
  • widgettejä?
  • mainoksia (bannerit, affiliate-linkit, sisältöyhteistyöpostaukset)?
  • ladattavat kohdeoppaat tai muut kävijöitä hyödyttävät materiaalit?
  • mediakortti?
  • bloggaajan yhteystiedot, CV ja/tai portfolio?

7. Postausten löydettävyys
Missä some-kanavissa ja -ryhmissä jaan blogipostauksiani? Ajastanko postauksia? Kuinka monta kertaa jaan saman postauksen eri kanavissa? Onnistuakseen blogin strategisessa suunnittelussa tulee huomioida sisältöjen ja kanavien yhteispeli. Kaikkea ei kannata jakaa sellaisenaan joka paikkaan, mutta lähes kaikki sisällöt voi räätälöidä eri kanaviin kyseisille kanaville tarkoituksenmukaisella tavalla.


8. Some-kanavat
Määrittele some-kanavat, jotka liittyvät blogiisi ja yhtenäistä kanavien käyttäjänimet, profiilikuvat ja kuvaukset.  Kertovatko kanavat samaa tarinaa vai onko kanavilla eri tehtävät (esim. Instagram visuaalinen, Snapchat arkisen rehellinen, blogi informatiivinen jne)? Mieti tarvitsetko omaa hashtagia? Mitä muuta (muiden) sisältöä haluat jakaa somessa? Mihin kanaviin et kuluta resurssejasi?

9. Uutiskirje
Mieti tarvitsetko blogille uutiskirjeen ja mitä se voisi sisältää (postauksia, kuulumisia, kohdeoppaita, muita uutisia, ale-koodeja…)

10. Kehittäminen
Suunnitelma blogialustan, ulkoasun, arkiston ja teksti-ilmaisun ajanhermolla pitämiseksi ja kehittämiseksi. Harjoitus tekee mestarin ja erisia sisältöjä kokeilemalla oma juttu löytyy. Onhan blogin käyttöliittymä muuten responsiivinen eli mobiiliystävällinen...?


>> Seuraavaksi siirry vaiheeseen blogin tavoitteet.




Ei kommentteja

Kiitos kommentista, niitä on aina kiva saada!