Ammatti-identiteetin sisäistämiselle on usein lähtökohtana se, mikä on jo uran ja koulutuksen kautta tapahtunut, vaikka se ei ole paras tapa itseymmärryksen rakentamiselle. Mikäli valinnoissa rajoitutaan pelkästään substanssiosaamiseen, iso osa persoonaa voi jäädä hyödyntämättä, eikä tällöin välttämättä erotuta muista vastaavista asiantuntijoista. (Ala-Mutka 2016.)
Blogin kehittämistyökalun ensimmäisessä osioissa perehdytään bloggaajan ammatillisiin tavoitteisiin. Minkälaista roolia matkablogisi näyttelee ammatillisessa kontekstissa?
1. Blogin ja työn yhteys
Tavoitteletko, että blogi on tai siitä tulee sinulle
- päätyö
- osa-aikatyö
- keino päästä haluamiisi töihin blogin kautta hankkimiesi taitojen kautta
- keino päästä haluamiisi töihin blogin kautta syntyneiden verkostojen kautta
- pelkkä harrastus
>> Jos asetat blogillesi ammattillisia tavoitteita
- mille alalle haluat blogin kautta suuntautua?
- mihin tehtäviin?
Työ- ja siviiliminä on sinulle
- yksi ja sama asia
- haluat pitää erilliset verkkopersoonat työssä ja vapaalla
3. Profiloituminen
Minkä alan, asian, maan tai teeman asiantuntija haluat olla? Mieti löytyykö harrastuneisuudestasi ja työosaamisestasi mielenkiintoisia kombinaatioita, joilla erottua muista.
- Maantieteellinen erikoistumisalueesi on:
- Matkailijatyyliltäsi olet:
- Blogin kautta välittyvät ammatilliset osaamisalueet:
- Sydäntäsi lähellä olevia teemoja ovat:
- Muu sinulle sopiva niche:
4. Taidot
Mitä taitoja haluat opetella, miten voit oppia niitä? Mitkä rajaat ulkopuolelle?
- Kirjoittaminen
- Valokuvaus
- Videokuvaus
- Ilmakuvaus
- Monikanavainen sisällöntuotanto
- Sosiaalinen media
- Luennointi/kouluttaminen
- Tapahtumien järjestäminen
- Ryhmämatkojen asiantuntijaoppaana toiminen
- SEO (halukoneoptimointi)
- VR (virtuaalitodellisuus)
- Koodaaminen / nettisivut
- Analytiikka
- Yrittäjyys
- Muut
5. Verkostoituminen
Kenen kanssa haluat verkostoitua? Missä piireissä pyöriä? Mieti missä tapahtumissa käyt/haluat alkaa käymään. Tutki myös mihin verkossa toimiviin ryhmiin voit liittyä. Kaikkialle ei kannata revetä, valitse vain omien tavoitteidesi kannalta relevantit yhteisöt ja panosta niihin. Voit myös luoda kokonaan oman, juuri kaltaisiasi palvelevan ryhmän.
>> Matkablogikonferenssit ja muut tapahtumat:
- Matkamessut (Helsinki)
- PING Helsinki Business Festival (Helsinki)
- Travel Massive
- FOOM fest (Helsinki)
- Slush (Helsinki)
- Tubecon (Helsinki)
- TBEX North America
- TBEX Europe
- TBEX Asia
- ITB Berlin
- Women in Travel Summit (USA)
- TBC Asia
- Adventure Travel Summit
- Outdoor Blogger Summit (Wyoming, USA)
- World Travel Market (Lontoo)
- Social Travel Summit
- TBD Italy (Rimini)
- Muut
- Reissupostauksia
- Adventuring Moms
- NAME Amerikka-verkosto
- Maanantain Matkachatit Twitterissä
- Seikkailijattaret
- Suomiretki
- Päiväpatikoimassa maailmalla
- Matkabloggaajien somet
- Female Travel Bloggers
- Girls vs Globe
- Travel Blogger Link Swap
- Travel Bloggers Megashare
- Skål
- The Professional Travel Bloggers Association
- Reilun matkailun yhdistys
- Ystävyysseurat (esim. Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto)
- Digitalist Network
- Digitalist - Asiantuntijasta vaikuttajaksi
- Muut ryhmät ja yhdistykset
Tee lista medioista, kanavista ja henkilöistä, joita seuraamalla saat tietoa alan ajankohtaisista tapahtumista ja ilmiöistä.
- Printtijulkaisut (kirjat, sanomalehdet, matkalehdet, ammattilaisjulkaisut kuten Ikkunapaikka):
- Blogit:
- Verkkoyhteisöt:
- Tv-ohjelmat:
- Youtube-kanavat:
- Tapahtumat:
- Kiinnostavat matkabloggaajat ja muut vaikuttajat:
Miten vahvistat halutun henkilöbrändin/asiantuntijuuden syntymistä? Pohdi seuraavia kysymyksiä:
- Mitkä ovat persoonasi erityisominaisuuksia?
- Mistä haluat ihmisten muistavan sinut, kun et ole paikalla? Mitä sinusta puhutaan?
- Ketkä ovat työsi hyödynsaajat ja mitä arvoa pystyt heille tuottamaan?
- Missä verkostoissa olet mukana?
- Millainen tarina sinusta välittyy googlettamalla?
- Onko blogisi osaamisesi sähköinen käyntikortti, haluatko sen olevan?
- Onko nimesi ja kuvasi yhdenmukainen kaikissa sosiaalisen median kanavissasi, tulisiko olla?
- Haluatko tehdä vieraspostauksia muihin blogeihin, kirjoittaa LinkedIn- tai lehtiartikkeleita, antaa haastatteluja, luennoida?
- Muut toimenpiteet, joita teen halutun henkilöbrändin vahvistamiseksi?
8. Blogista tiedottaminen
Missä kerrot, että sinulla on blogi?
- Facebook (oma ja blogin)
- Snapchat
- Youtube
- Blogit.fi
- Blogloving
- Käyntikortti
- Muut
9. Unelma
Mikä on suurin unelmasi tulevaisuuteen? Missä asiassa/osa-alueessa haluat olla paras?
>> Seuraavaksi siirry vaiheeseen resurssit.
Oih! Tuli lämmin läikähdys sydänalaan <3 Olipa mukava palata päiväpatikoimasta Sveitsistä ja löytää täältä uusi, Maailman Äärellä Heidin kanssa perustamamme FB-ryhmä"Päiväpatikoimassa maailmalla".
VastaaPoistaTäytyy lukea tarkkaavaisesti opinnäytetyösi läpi, on upeaa että olet tehnyt tällaisen työn. Olemme uuden äärellä!